Tuesday, May 25, 2010

EPSA: E-Pembelajaran Sektor Awam

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia.
Seringkali kami di ajukan dengan persoalan tentang EPSA apabila kami mengendalikan kursus atau bengkel. Justeru itu, entri pada kali ini akan bercerita serba sedikit pengenalan EPSA untuk tatapan semua pembaca blog latihan ict ini. Untuk makluman yang lebih lanjut, EPSA boleh di capai melalui http://www.epsa.intan.my . Di harap penggunaan EPSA di kalangan semua penjawat awam dapat dimanfaatkan sebaik mungkin. 


Apa itu EPSA?
EPSA ialah akronim bagi E-Pembelajaran Sektor Awam. EPSA dibangunkan sebagai portal pembelajaran yang mempunyai kemampuan bagi tujuan komunikasi, kolaborasi, penyampaian kandungan dan penilaian pelajar. EPSA bertujuan untuk menganjakkan pengalaman pembelajaran personel sektor awam dari kaedah konvensional di bilik kelas ke dunia pembelajaran secara ‘bila-bila masa dan di mana juga'. Kaedah pembelajaran ini bergantung kepada kebolehcapaian kemudahan internet untuk memperolehi bahan pembelajaran serta berkolaborasi atas talian secara interaktif dan mudah dengan fasilitator kursus dan rakan pelajar. EPSA juga bertujuan untuk memberi kuasa dan upaya (empowerment) kepada pelajar bagi membolehkan mereka mengawal perancangan pembelajaran mengikut keperluan kendiri.

Apakah objektif EPSA?
Objektif EPSA adalah seperti berikut:

Pelaksanaan EPSA adalah berdasarkan kepada Blueprint E-Pembelajaran Sektor Awam yang telah menetapkan hala tuju strategik di samping kerangka dan garis panduan pelaksanaannya.

Apakah faedah-faedah menggunakan EPSA?
Projek EPSA adalah pelaksanaan inisiatif kerajaan bertujuan untuk menyediakan bahan kursus yang berkualiti dan mudah dicapai oleh semua anggota sektor awam. INTAN akan menerajui pelaksanaan EPSA yang merupakan salah satu daripada projek dalam Rancangan Malaysia Ke Sembilan (RMK-9).



Selamat berkursus secara maya!(";)

No comments:

Post a Comment